Sunday 13 November 2016

AKTIVITI-AKTIVITI MENARIK DI NEGERI KEDAH

AKTIVITI AKTIVITI MENARIK DI NEGERI KEDAH

Rekreasi Sungai Sedim
 
Hutan Lipur Sungai Sedim berada dalam Hutan Simpan Gunung Inas yang mempunyai jenis Hutan Dipterokarp Pamah. Terdapat pokok hutan seperti Meranti seraya, Meranti tembaga, Meranti melantai, Kulim, Terap, Keledang dan Bintangor boleh didapati di sini. Sungai Sedim yang mengalir sepanjang 15 km yang berarus deras serta mempunyai beberapa buah jeram sesuai untuk aktiviti lasak berkayak. Antara 8 anak sungai yang mengalir sepanjang Sungai Sedim adalah Sungai Reyau, Sungai Merbok, Sungai tebuan, Sungai Karangan, Sungai Terona, Sungai Bekui, Sungai Bikan dan Sungai Buloh.
Hutan lipur ini sinonim sebagai tapak perkelahan Di Raja Kedah. Di sini juga kerap berlangsungnya pertandingan kayak arus deras diperingkat antarabangsa. 

 
Antara aktiviti yang unik ialah mendaki gunung melalui denai hutan ke Gunung Inas, Gunung Bintang Utara, Gunung Bintang dan Banjaran Bintang. Selain aktiviti mandi-manda dan berkelah, pengunjung juga boleh berkhemah, merentas hutan, bersiar-siar, berkayak, mendaki gunung dan menikmati keindahan flora dan fauna yang semulajadi.
Kemudahan:
Antara kemudahan yang disediadakan adalah :
-Dewan
-Surau
-Tandas
-Tempat Penginapan/Chalet.
Aktviti :
Antara aktiviti yang boleh dijalankan adalah:
-Mandi manda
-Berkelah
-Kem Motivasi
-'Teambuilding'
-'Summer camp'
-'Water Rafting'
-'Rock Climbing'
-'Jungle Tracking'
-'Flying Fox'
-'River Cross'
-'Treasure hunt'
-'Jungle Walk'
-'Abseiling'

No comments:

Post a Comment